Educatie

Onze Frisse #educatie workshops

Met humor en een flinke dosis zelfspot relativeren we tijdens onze workhops de hedendaagse overtrokken schoonheidsidealen. We nemen stelling voor #echtemensen en #iedereeniszeeige.

Want…

De hedendaagse mens neemt zichzelf nét iets te serieus. Winkelstraten, (mode)bladen en sociale media zijn gevuld met onrealistisch mooie beelden – vrouwen met sixpacks & mannen met een wasbord.

Zeker voor de hedendaagse tieners wordt de lat onrealistisch hoog gelegd. Zij moeten tegenwoordig op alle fronten slagen; hoge cijfers, op tijd op de sportclub zijn, alles weten van de nieuwste films en hipste muziek, EN dat terwijl ze hun frisgewassen sixpack in de laatste mode hijsen.

Hoe #echt is dit?

Het is hoog tijd voor wat relativering. Tijdens onze workshops gaan we samen met leerlingen het gesprek aan over social media, schoonheidsidealen en de mode-industrie. We stellen vragen als – wat is schoonheid? Hoe beïnvloedt marketing ons idee van schoonheid? En hoe beïnvloedt dit mijn oordeel over mijzelf en over anderen? En hoe ‘social’ is social media eigenlijk? Vanuit deze vragen gaan leerlingen aan de slag met creatieve opdrachten waarbij ze reflecteren over de toekomst van ons schoonheidsideaal, de mode-industrie en hun eigen rol hierin.

Hoe past dit in het het #curriculum?

Met de workshops maken we leerlingen bewust van de rol die ze kunnen spelen bij veranderingen in hun eigen omgeving. Ze worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen en te participeren in de samenleving. Hiermee draagt de workshop bij aan de burgerschapsvorming van leerlingen.

De workshops kunnen vakoverstijgend worden ingezet. We streven er naar dat de workshops niet slechts een injectie zijn, maar een duurzaam onderdeel in het curriculum, gericht op burgerschapsvorming.  Wij denken hierbij graag met u mee over de mogelijkheden en het passend maken van de workshops in het curriculum.

Tweedaagse #workshop

Tijdens de tweedaagse workshop leggen we een eerste basis tot bewustwording van de eigen rol in de samenleving en de mogelijkheid tot het aanzetten van verandering. Via interactieve opdrachten met sociale media, beeld en video gaan we aan de slag.

Vierdaagse #workshop

Bij de vierdaagse workshop bouwen we verder aan de basis, door leerlingen handvatten te geven om deze rol verder vorm te geven en om te zetten in concrete acties. Dit doen wij door middel van creativiteit en veel humor.

Reacties van de leerlingen van 2 HAVO van het Spinoza Lyceum in Amsterdam:

“Doordat we in groepjes ook buiten schooltijd aan de slag gingen, merkte ik dat we dan heel anders met elkaar omgaan en dat we elkaar binnen het schoolsysteem erg beïnvloeden.”

“Ik heb geleerd dat je mensen echt niet zomaar op hun uiterlijk kan beoordelen, omdat dit echt niet alles zegt over wie of wat iemand is.”

Hoe #actueel is dit?

Nou zo actueel https://nos.nl/op3/artikel/2195244-jongeren-voelen-druk-om-aan-het-perfecte-plaatje-te-voldoen.htm